"zen a beh"
PeterFabok 16.02.2011 20:17:55
dokaze sport pozitivne vplyvat na kvalitu zivota?
pam65 16.02.2011 20:33:12
Skoro do každé kapitoly se dá běh vložit. Stálo by za to běh probírat po kapitolách – jinak se to rozplizne.
Kostěj 16.02.2011 20:59:28
>> PeterFabok, 16. 02. 2011 20:17:55
Já bych řekl do určitý míry. Kterou já osobně bych viděl kolem objemu tak 100km/týden. Jak už je to víc, tak něco prostě musí jít stranou. A teda v mým případě jsou to ty ostatní zbytečnosti jako míň důležitý vztahy, uklízení, žehlení, ostatní koníčky atd. Nicméně asi nejdůležitější je, jak se při tom člověk cítí. Jestli ho to naplňuje a činí šťastným.
PeterFabok 16.02.2011 21:14:57
myslel som tu otazku asi takto:
ked beham, beham tak aby som mal z behu pozitivny zazitok. ak mi ma beh nieco davat, musim ho robit poriadne, musia tam byt vyzvy, pri behu zvlada clovek kopu veci, od emocii cez vycerpanie az po stres. robit nieco uvedomele znamena mat nad tym kontrolu. ucime sa poznat a zvladat kazdy aspekt sportu, aby sme sa zlepsovali.
myslim, ze tieto zrucnosti nam mozu pomoct zvladat podobne veci aj v beznom zivote. moze z nas sport urobit lepsich ludi?
rudo 16.02.2011 21:18:46
su ludia co si dokazu vsetko obratit pozitivne a skvalitnit si svoj zivot vselicim, vratane behu
Su ludia co si dokzau vsetkym nicit zivot, zo vsetkeho vyrobia problem a dramu a dokazu to aj s behom. Daju si take ciele a vyberu si take sposoby na ich plnenie aby si zarucili dramu sklamanie stress.
Beh samotny je v tom nevinne.
pam65 16.02.2011 21:20:32
>> PeterFabok, 16. 02. 2011 21:14:57
Peter, ta otázka je formulovaná jako uzavřená, tedy pro odpověď ano/ne. Hodila by se do ankety, ale těžko se na ni odpovídá. Jinak by to bylo třeba stylem: Co z toho, co jste se naučili při běhání, ovlivnilo i ostatní život?
rudo 16.02.2011 21:20:43
pri nadpise som myslel ze je to o tom ako pri behu zen-ovat
mam pocit ze je to asi teraz o tom ako pouzit beh na naucenie zen-ovania pre zivot ?
PeterFabok 16.02.2011 21:42:55
iste, vychadzam z predpokladu, ze sportova aktivita ako beh je priam predurcena pre „zenovy“ pristup. to, co si osvojim pri behu, sa moze premietnut aj do mojho pristupu k zivotu.
dal som to sem, pretoze ma zaujimaju nazory, pripadne konkretne pribehy ostatnych… hladam obohatenie svojho pohladu na sport
Kostěj 16.02.2011 22:09:34
>> PeterFabok, 16. 02. 2011 21:42:55
Stejně jako může být zenová lukostřelba, kdy střelec, luk, šíp, jeho dráha i cíl se stává jednotou, pak i běh může být zenový, kdy (ne)úsilí, běžec, cesta i její cíl přijímají jednotnou harmonii(pro nedostatek ostatních slov), běh – jako komplex činností se tedy stává zazenem v pohybu. Nevím zda je možný přenos i na běžný život – tedy mimo běh. Snad formou následování bušida obohaceného o běh? Ale to by byla vědomá záležitost, tedy bez prostoru pro satori.
rudo 16.02.2011 23:21:15
mozno sa da povedat ze ked beh vedie ku zraneniu bolestiam alebo pocitom neuspechu, tak je nutne ne-zen-ovy ?
Praha 4
Dav 17.02.2011 09:56:14
>> rudo, 16. 02. 2011 21:18:46
Jistá forma napětí a dramatu, proč ne . Člověk si občas pokládá nějaké otázky, na které mu běhání (někdy) dá odpověď. Kdyby ty odpovědi byly předem dané, nebylo by proč běhat. Ale mělo by to, aspoň z větší části, končit nějakou tou katarzí.
PeterFabok 17.02.2011 10:08:06
>> rudo, 16. 02. 2011 23:21:15
mozno by sa dala vystopovat nejaka suvislost medzi tym, ked clovek zvoli presne ten pristup, ktory ho privedie k zraneniu a neuspechu(aj ked je otazne co je neuspech), ci podobne veci nezaziva aj v beznom zivote…
pam65 17.02.2011 11:14:59
Co se týče zenu, tak Joslin napsat rozumnou věc, že mnich, který celý den dřel na poli, meditoval na zadku. Člověk, který celý den sedí na zadku, bude lépe meditovat, když poběží.
Další zenová věc je to, čemu psychologové říkají FLOW, tedy ponoření se do činnosti.
rudo 17.02.2011 11:37:16
>> PeterFabok, 17. 02. 2011 10:08:06
now we talking
Komsomolec 17.02.2011 11:46:36
>> PeterFabok, 16. 02. 2011 20:17:55
Je vůbec možné, aby začal člověk sportovat primárně i z jiného důvodu, než je zlepšení aktuální tělesné kvality života, která jde ruku v ruce s duchovní dimenzí člověka? Ať už při běhu, nebo při sezení, se je třeba hlavně SPRÁVNĚ PTÁT, neboť na špatnou otázku existuje jen špatná odpověď. Z mé zkušenosti: běh a pohyb obecně myšlení urychluje a odkládá stranou nepotřebné skutečnosti, jinými slovy: pohyb cizeluje tázání. Přiznám se, že vůbec netuším, jak vypadá takové tázání u lidí, jejichž pohled na život se omezuje jen biologickou a sociologickou dimenzi.
pam65 17.02.2011 13:05:02
>> Komsomolec, 17. 02. 2011 11:46:36
Když se budeš chtít ptát správně, budeš mít kromě velké otázky ještě druhou (Ptám se správně?). Takže už se vlastně správně ptát nebudeš …
PeterFabok 17.02.2011 13:24:09
>> pam65, 17. 02. 2011 11:14:59
mam 2 knihy od Mihalyho Csikszentmihalyiho(Flow a The Evolving Self), ktory myslim pojem Flow pre optimalny zazitok definoval a obidve su vyborne. vlastne toto dielo v kombinacii s Talent Code vystihuje pristup k sportu, ako sa ho snazim praktizovat ja osobne
Stefan123 17.02.2011 13:26:06
Hm, v sobotu 19.2. budem mať výročie – 32 rokov odo dňa kedy som si prvýkrát obul botasky a vybehol som von … Odvtedy s väčšími či menšími prestávkami behám stále. Beh výrazne obohatil môj život, to určite, aj čo sa zážitkov týka aj čo sa týka samotnej intenzity vnímania všetkého čo sa okolo mňa deje… Na druhej strane zrejme som aj o niečo prišiel, ale o čo to neviem, to by som si to musel odžiť ešte raz :) aby som mohol porovnávať… Ale beh ma baví, … je to trvalá súčasť môjho života tak ako jedlo alebo spánok :)
pam65 17.02.2011 14:00:34
>> PeterFabok, 17. 02. 2011 13:24:09
Já četl tu přeloženou do češtiny (O štěstí a smyslu života) a nějakou dobu praktikoval zen. V běhu hledám to samé co v meditaci. „Běhání je místo“, kam se utíkám. Utíkám se do utíkání ???
pam65 18.02.2011 11:19:33
Došel mi mail k tématu: http://totalniplavani.cz/…-plynuti.php
PeterFabok 18.02.2011 11:25:48
>> pam65, 18. 02. 2011 11:19:33
ano, Tomas v tom ma jasno a cele Total immersion swimming je v zakladoch postavene na neurologickom treningu a kaizen principoch… je to dokaz, ze aj „zapadny“ clovek moze kracat „vychodnou“ cestou, hoci pouziva ine vychodiska.
cesta majstrovstva je univerzalna
lassie 18.02.2011 13:19:16
>> pam65, 18. 02. 2011 11:19:33
Taky mi došel. Když koukám na ta videa, oproti klasickému učení plavání mě dost udivuje, jak „málo“ kopou, vlastně kopnutí na tempo, mi to tak přijde, ne takovéto kmitání nohama furt. A přitom jim to jede.
rudo 18.02.2011 13:31:19
>> lassie, 18. 02. 2011 13:19:16
ked pred rokmi zacinal tento system predavat knihy videa a vikendove kurzy, tak reklamvali s tym ze tak plavu olympijski vitazi a svetovi rekorderi, Thorpe…
mam nejake materialy a trochu som to studoval a skusal, stoji to rozhodne zato.
Vzdy ked pozeram oceanske filmy ako rychlo plavu ryby, delfini, velryby atd a nekopu nohami a netrepu rukami a ako rychlo dokazu vo vode z nicoho nic akcelerovat, tak je jasne ze clovek pohybu vo vode vobec nerozumie.
Druha vec je ze tie tech plavky co uz su zakazane boli umelo kopirovane mikrosupiny zraloka a plavalo sa v tom rychlejsie.
Povedal by som ze clovek plavec ma prilis slabe CORE a nedokaze sa dostatocne rychlo a citlivo vo vode vlnit.
pam65 18.02.2011 13:58:18
>> rudo, 18. 02. 2011 13:31:19
Mám tu „bibli“ od Laughlina do půlky rozečtenou. Zkoušel jsem to a nedařilo se mi – „propadal jsem se“ na jedné straně. Po cvičení s kmitací tyčí se to spravilo. Takže je to určitě o „core“.
Je to fajn pocit – nohy:ruce = 1:1, zaťaté pěsti – a plave to. A pocit z toho je nádherný.
PeterFabok 18.02.2011 19:22:53
>> rudo, 18. 02. 2011 13:01:54
vystizne to myslim popisuje tento clanocek, odkazujuc na dobru knihu:
"Author George Leonard in his book Mastery describes three types of starters who never finish. There is the Dabbler, who starts each new activity with enormous enthusiasm. Early progress fuels the Dabbler’s excitement. As soon as progress slows, though, the Dabbler becomes bored and is off searching for some new diversion.
A second type is the Obsessive. This individual is after quick results. The Obsessive is willing to give all to achieve the desired results and will push relentlessly until they burnout.
The third non-finisher is the Hacker. This is the person who goes through the motions but is not committed to what it takes to progress. The Hacker is content to remain a novice.
There is a fourth approach—mastery—what Leonard describes as “the patient path, dedicated effort without attachment to immediate results….”
The key to mastery is patience. The practitioner takes on a discipline for its own sake, not for the achievement of some goal. Results are a by-product of a steady dedication.
The enemy of mastery, says Leonard, is the obsessive pursuit of climactic moments. The insatiable appetite for titillation fostered by American culture is the antithesis of the diligence required for the long-term journey to mastery.
Leonard identifies five master keys for those serious about establishing a long-term practice. The first is instruction. Find a teacher from whom to learn. Seek out books, tapes, films, workshops on your topic of interest. Key two is practice, the pursuit of a discipline for its own sake.
The third key is surrender; giving yourself to the demands of your discipline. Surrender also refers to letting go of hard-won competencies in order to move on to the next stage of growth. To surrender is to be perpetually in the role of a learner.
The fourth master key is intentionality. Thoughts, images, and feelings are fused in mental rehearsal. As Leonard says, “Every master is a master of vision.”
The last key is what Leonard calls the Edge. While masters are dedicated to the fundamentals of their calling, they also are moved to challenge its limits. The path of mastery takes the practitioner to the edge of his or her being. Mastery is taking the next step beyond that edge.
To get to that point requires long-term dedication, openness to learning, and support from those who have gone before. The path of mastery involves a continuous journey of learning, growth, and challenge. It is life."
PeterFabok 18.02.2011 19:24:57
>> lassie, 18. 02. 2011 13:19:16
hlavne pri vytrvalostnom plavani je prinos kopu pre propulziu otazny (ked berieme do uvahy, ze cim intenzivnejsie kopem, tym vacsiu turbulenciu a odpor vyvolavam). V TI ma kop trochu inu funkciu. stabilizacnu a tiez pomaha v dynamike presunu vahy. je to gravitacne plavanie.
PeterFabok 18.02.2011 19:54:32
rudo 18.02.2011 22:13:53
>> PeterFabok, 18. 02. 2011 19:22:53
Mastery – aky sposob ako na to je popisane celkom pekne. Ja som myslel otazku skor z nadhladu, nie AKO ?
ale CO ? a PRECO ?
Ten uryvok mi skor sadne na popisanie sposobu – navodu aky byt majster niecoho konkretneho, teda skor ako sa stat v niecom kvalifikovane vysoko odborny otrok.
skor sa pytam KTO ? je majster, ma sa vobec majster o nieco snazit a ak ano o co sa ma snazit co je toho hodne ?
PeterFabok 19.02.2011 06:22:27
>> rudo, 18. 02. 2011 22:13:53
dobra otazka… … podla mna je majstrom clovek, pre ktoreho je sposob zivota popisany vyssie uplne prirodzeny, ktory je v stadiu, ked zotrvanie na ceste nevyzaduje nijaku namahu, ktory je natolko usporiadany, ze je usporiadane aj vsetko okolo neho…
domnievam sa, ze v urcitom stadiu poznania/ovladania zrucnosti uz je nejake zlepsenie len velmi sporadicke a clovek sa dostane do stadia, kedy dalsie praktizovanie niecoho zacne sluzit uplne k niecomu inemu, nez k zlepseniu v tej samej cinnosti. majster dokaze zit v trvalom „Flow-e“
Hodnocení příspěvků
Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.
Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.